Prostaat Behandeling

Alternatieve therapie t.o.v. een totale operatie

Behandeling voor een Prostaatverkleining met de TULSA-PRO

Met de senioriteit kan bij de man de >> Prostaat ongemakken veroorzaken. Met de stijgende leeftijd nemen de aandoeningen aan de prostaat toe. De meest voorkomende aandoening bij de ouder wordende man is een goedaardige en leeftijdsgebonden >> Prostaatvergroting (begine Prostaathyperplasie). Deze vergroting kan bij elke man verschillende uitwerkingen hebben. Bij sommige mannen is de vergroting bekend maar veroorzaakt weinig klachten, bij anderen kunnen de symptomen belastend zijn en ervoor zorgen dat men continu aandrang heeft en dat er s’-nachts geen doorgaande slaap mogelijk is.

Symptomen van een kleine vergroting kunnen meestal door de juiste medicatie verminderd worden. Een excessieve volumetoename van de Prostaat kan in het algemeen door een behandeling verminderd worden.

Meer daarover onder Prostaatverkleining

Focale behandeling bij Prostaatkanker met de TULSA-PRO

Prostaatkanker is de meest voorkomende kanker bij mannen. Echter is een prostaatkanker niet altijd levensbedreigend. De kwaadaardigheid van de tumor is hier beslissend. Een yumor geldt als kwaadaardig, als deze een Gleason-Score van 6 tot 10 aangeeft. Een Gleason-Score van een tumor met een kwaadaardigheidsgraad van 6 geldt als laag kwaadaardig, een score van 7 als gemiddeld en scores van 8, 9 en 10 moeten ingeschaald worden als hoog kwaadaardig.

Mannen met een prostaatkanker met de Gleason-Score 6 (3=3) en 7 (3+4)/(4+3) hebben in de regel de mogelijkheid om tussen therapiemethoden te kiezen, vooropgesteld dat de criteria voor deze therapieën zijn vervuld.

De bekendste therapie is de Total-OP. Deze methode wordt door steeds meer mannen geschuwd, omdat er bij deze methode meestal nadelige bijwerkingen kunnen optreden zoals impotentie en incontinentie. Wij voeren bij een lokale en laag kwaadaardige prostaattumor een MRI-gestuurde HIFU-behandeling uit (TULSA-PRO). Met deze behandeling kunnen wij in het algemeen een tumor gericht met zekerheidsafstand tot het gezonde weefsel behandelen zonder daarbij de functies van de prostaat negatief te beïnvloeden of een Incontinentie te veroorzaken.

Meer daarover onder Behandeling van Prostaatkanker

Actieve controle (active surveillance) als alternatieve therapiemethode

Een actieve controle is een therapiemethode zonder behandeling, maar zoals de naam al aangeeft een controle van een vastgestelde prostaatkanker. Deze controles geschiedt via regelmatige controleonderzoekingen. Een voorwaarde voor deze therapie naast de tumoreigenschappen is of de getroffen man dagelijks onbelast kan leven met een kwaadaardige tumor en hier ook toe bereid is. Bij de actieve controle bestaat in het algemeen de mogelijkheid deze therapie te vervangen door een behandeling, wanneer bijvoorbeeld de tumor zich nadelig zou veranderen zou of als de getroffen man na verloop van tijd tot voor verwijdering van de tumor beslist.

Meer daarover onder actieve controle