Preventie Dikke darm

Aandoeningen aan de dikke darm beginnen over het algemeen sluipend en onopgemerkt. Het is daarom verstandig ook zonder klachten, vanaf middelbare leeftijd een preventief onderzoek van de dikke darm te laten uitvoeren. Bij het optreden van de 1e symptomen, zoals b.v. bloed in de ontlasting, moet de dikke darm nader onderzocht worden.

In de meeste gevallen ontwikkelt dikke darmkanker uit kleine knoopvormige uitstulpingen in de slijmhuid van de dikke darm, de zgn. Poliepen. Deze zijn meestal eerst ongevaarlijk maar kunnen zich ontwikkelen tot kwaadaardige volumineuze gezwellen. Dikke darmkanker kan na verloop van tijd door de dikke darmwand heen breken en de lymfeknopen en andere organen aantasten. De ontdekking en verwijdering van poliepen kan daarmee meestal het uitzaaien van een dikke darmkanker voorkomen. Vandaar dat een adequate en regelmatige preventie, in het bijzonder bij een familiare voorgeschiedenis, aan te bevelen is.

Het MRI-onderzoek van de dikke darm is een mogelijk alternatief voor de klassieke darmspiegeling (Coloscopie). Voor ons onderzoek is geen endoscoop noodzakelijk. Er wordt een kleine hoeveelheid water ingebracht om de dikke darm uit te laten zetten.

MRI-onderzoek van de Dikke darm en buik- bekkengebied voor preventie van de dikke darm

• Uitgebreid inleidend gesprek en Anamnese
  • Analyse van het persoonlijke risicoprofiel
  • Bepalen en analyse van (niet bekende) klachten of ziekten
  • Inhoud onderzoek:
    • Dikke darm van buiten, om mogelijke divertikels te diagnosticeren
    • Dikke darm van binnen, om eventuele poliepen, tumoren en verdere veranderingen te kunnen vaststellen
    • Controle van gehele buik- en bekkengebied
  • Uitvoerig afsluitingsgesprek
  • Schriftelijke samenvatting van de onderzoekresultaten incl. een aanbeveling voor het vervolg.

Voorbereiding

• 30 minuten voor aanvang aanwezig zijn
  • MRI-Dikke darm:
    • De Dikke darm moet voor het onderzoek leeg zijn, daarvoor zijn darm reinigende maatregelen nodig, welke deze wordt u tijdens het plannen van de afspraak aangegeven.
    • Patiënten met Diabetes (suikerziekte) of aandoeningen aan de nieren en het hart adviseren de voorbereidingsmaatregelen vooraf met onze artsen te bespreken
    • Medicijnen mogen gewoon ingenomen worden

Verblijf op de 2e dag

• Bedraagt circa 2 uur
  • Snacks en dranken worden u aangeboden

Belangrijke Informatie

• MRI-onderzoeken werken via een magneetveld, daarbij dient u met het volgende rekening te houden:
    • U mag geen pacemaker, defibrillator, metalen-hartklep en/of een insulinepomp dragen
    • Na implantatie en/of het aanbrengen van b.v. hoo implantaten, gewrichtprothesen, chirurgische schroeven, vatenclips, Stents, metaalclips mag het MRI-onderzoek pas na minimaal 6 weken plaatsvinden (dit geldt niet voor tandartsingrepen)
  • Tijdens dit onderzoek krijgt u een klysma met ongeveer 3 liter vloeistof.
  • Dit onderzoek is voor diagnostische doeleinden en is geen chirurgische ingreep.
  • Bij een beperkte nierfunctie, graag met ons contact opnemen
  • Als er reeds voorgeschiedenis bekend is, deze graag meebrengen

Incl. advies, schriftelijke rapportage en overige kosten: 895 €